DEN HAAG - HTM/Buzz heeft de aanbesteding van het busvervoer in Den Haag gewonnen. Dat is zojuist bekend gemaakt door het Stadsgewest Haaglanden. De samenwerking van de HTM met nieuwkomer QBuzz, genaamd HTM/Buzz, heeft gewonnen door een combinatie van geld en kwaliteit, volgens wethouder Peter Smit. De vergunning is voor zeven jaar en gaat in december in.
Over de aanbesteding is veel gedoe geweest, een meerderheid van de Haagse gemeenteraad stemde gisteren nog voor uitstel van de aanbesteding. De raad wil het besluit vanuit de Tweede Kamer afwachten over de aanbesteding van het openbaar vervoer. De Tweede kamer is bezig met een ‘spoedwet’ om de aanbesteding van tafel te krijgen, of in ieder geval uit te stellen.
Maar die wet aannemen duurt lang, en tot die tijd blijft aanbesteden nog verplicht. Het Stadsgewest en de wethouder zouden zelfs strafbaar zijn als ze de aanbesteding niet doorzetten. Volgens wethouder Smit zou het afblazen van de aanbesteding de gemeente veel geld kosten.
Veolia was naast de HTM/Buzz de enige kandidaat, maar valt dus nu buiten de boot. De mogelijke overstap op Veolia zorgde al maanden voor veel onzekerheid bij het HTM-personeel.
'Teleurstellend'
Leo Donk, van de ondernemingsraad van de HTM, zegt dat het personeel van de HTM niet echt opgelucht is door het nieuws. 'Het busvervoer ligt nu niet meer in handen van de HTM, maar van HTM/Buzz, waardoor er bijvoorbeeld nieuwe arbeidscontracten zullen komen'.
Ook noemt Donk het teleurstellend dat het Stadsgewest de motie van de gemeenteraad, om de aanbesteding uit te stellen, naast zich neer heeft gelegd.
Voor de reizigers zal er niet veel veranderen door de aanbesteding, aldus Donk
Bron: Omroep West
Over de aanbesteding is veel gedoe geweest, een meerderheid van de Haagse gemeenteraad stemde gisteren nog voor uitstel van de aanbesteding. De raad wil het besluit vanuit de Tweede Kamer afwachten over de aanbesteding van het openbaar vervoer. De Tweede kamer is bezig met een ‘spoedwet’ om de aanbesteding van tafel te krijgen, of in ieder geval uit te stellen.
Maar die wet aannemen duurt lang, en tot die tijd blijft aanbesteden nog verplicht. Het Stadsgewest en de wethouder zouden zelfs strafbaar zijn als ze de aanbesteding niet doorzetten. Volgens wethouder Smit zou het afblazen van de aanbesteding de gemeente veel geld kosten.
Veolia was naast de HTM/Buzz de enige kandidaat, maar valt dus nu buiten de boot. De mogelijke overstap op Veolia zorgde al maanden voor veel onzekerheid bij het HTM-personeel.
'Teleurstellend'
Leo Donk, van de ondernemingsraad van de HTM, zegt dat het personeel van de HTM niet echt opgelucht is door het nieuws. 'Het busvervoer ligt nu niet meer in handen van de HTM, maar van HTM/Buzz, waardoor er bijvoorbeeld nieuwe arbeidscontracten zullen komen'.
Ook noemt Donk het teleurstellend dat het Stadsgewest de motie van de gemeenteraad, om de aanbesteding uit te stellen, naast zich neer heeft gelegd.
Voor de reizigers zal er niet veel veranderen door de aanbesteding, aldus Donk
Bron: Omroep West