Hier is dan de 2e maandelijkse special, en deze keer gaat het over de SSN stoomdagen van afgelopen 9 en 10 oktober.
Veel lees en kijk plezier!
Veel lees en kijk plezier!
Eerst even twee mooie platen
Wat is SSN?
SSN is een organisatie die materiaal van treinen verzameld en dan tentoonsteld.
Hier een geciteerde tekst van hun website: www.stoomstichting.nl
''Het heeft nooit in de bedoeling gelegen van de pas opgerichte SSN, om een museumlijn te beginnen. Het doel was om één of twee keer per jaar excursies over het hoofdlijnennet te organiseren. En zo gebeurde het ook. De onderhandelingen slaagden en op 12 maart 1976 reed de 23 023, die zich op dat moment in Lehrte bij Hannover bevond, naar Rheine en koppelde daar de niet meer dienstvaardige 01 1075 (toen nog 012 075-8 genummerd) aan en reed vervolgens verder naar Nederland. Volgens de chef van het locomotievendepot in Rheine was het de beste 012 die er nog was. Alleen de voedingspomp was stukgevroren, maar een extra pomp werd meegegeven, die later nog erg goed van pas zou komen. Het transport had overigens niet veel later plaats kunnen vinden, aangezien op 14 maart de keteltermijn van de 23 023 zou verlopen. De keuringstermijn voor het onderstel was op dat moment al verlopen, maar die werd ten behoeve van het transport naar Nederland verlengd. Via Hengelo, Zutphen, Arnhem, Kesteren, Geldermalsen en Utrecht reden de twee locomotieven naar Rotterdam. Daar werden ze tijdelijk op een spoortje naast het seinhuis van Rotterdam Rechter Maasoever (RMO) neergezet. Helaas was een eerdere toezegging om de locomotieven onder dak te brengen op een particuliere spoorwegaansluiting, op het laatste moment ingetrokken.''
Hier een geciteerde tekst van hun website: www.stoomstichting.nl
''Het heeft nooit in de bedoeling gelegen van de pas opgerichte SSN, om een museumlijn te beginnen. Het doel was om één of twee keer per jaar excursies over het hoofdlijnennet te organiseren. En zo gebeurde het ook. De onderhandelingen slaagden en op 12 maart 1976 reed de 23 023, die zich op dat moment in Lehrte bij Hannover bevond, naar Rheine en koppelde daar de niet meer dienstvaardige 01 1075 (toen nog 012 075-8 genummerd) aan en reed vervolgens verder naar Nederland. Volgens de chef van het locomotievendepot in Rheine was het de beste 012 die er nog was. Alleen de voedingspomp was stukgevroren, maar een extra pomp werd meegegeven, die later nog erg goed van pas zou komen. Het transport had overigens niet veel later plaats kunnen vinden, aangezien op 14 maart de keteltermijn van de 23 023 zou verlopen. De keuringstermijn voor het onderstel was op dat moment al verlopen, maar die werd ten behoeve van het transport naar Nederland verlengd. Via Hengelo, Zutphen, Arnhem, Kesteren, Geldermalsen en Utrecht reden de twee locomotieven naar Rotterdam. Daar werden ze tijdelijk op een spoortje naast het seinhuis van Rotterdam Rechter Maasoever (RMO) neergezet. Helaas was een eerdere toezegging om de locomotieven onder dak te brengen op een particuliere spoorwegaansluiting, op het laatste moment ingetrokken.''